Sunday, July 31, 2011

.dear smokers.

assalamualaikum.

esok puase bhai~ heheh
insyaAllah.

dan tetibe aku rase nak tulis pasal smokers..
sebab angah aku balik..
*ape kene mgene??




die smoking.
aku harap sangat die akan bhenti.
aku ade tulis pasal ni dulu..
remember?
mmg la korg tak egt.
sbb korg tak penah bace..
dah lame aku tulis tuu..






so,
smpena bulan Ramadhan ni,
aku sarankan kepade perokok2 d luar sane,
try to stop laa..
untuk kebaikan korang dan orang2 tersayang.
 

err.chop! sayang ke?
kalo sayang, knape korang macam xkesah ponn asap rokok korang tu mbahayekan orang2 sekeliling korang..?
macam takde hati dan prasaan.
ohh..lupe.
hati korang dah terbakar agaknye dek rokok yg korang isap tuh.
patot la jadi heartless~
*err ..knape ayat aku mcm poyo. tlebeh emosi. 
haha oke..chill2~


bukan ape,
kan time pose, korang boley je tahan selame hampir 14jam kot tak  merokok.
*i know it's hard
but then, korang mlepaskan gian pulak lpas berbuke smpai sahur esoknye dengan mhisap berbelas or berpuluh batang rokok??
oh itu sangat tak patot.
Photobucket

why not korang jadikan mase 14jam tu sebagai satu langkah untuk bhenti mrokok.
*bagi sesape yg nak benti laa~
aku paham bukan senang nak benti mrokok cam gitu je..(bg perokok tegar)
so, cube la slow2..
contohnye , hari first puase, waktu dari berbuke smpai sahur esoknye tu,
korang isap seploh batang..
puase kedue, try la kurangkan satu..jadi smbilan..
puase ketige jadi lapan.
dan seterusnye..
*contoh je.
lame2 korang jadi biase la kot..
huhu
aku agak je..sbb aku pon tak tahu mcm mane rasenye gian tu kann..
im just trying to help.




ermm..
dah usaha tu,
doa.
insyaAllah boley.
lagi2 bulan puase ni kann.
antare doa orang yg dimakbulkan adalah doa orang yg bpuase, right?




Abu Hurayrah r.a berkata Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Tiga golongan yang tidak ditolak doanya iaitu imam yang adil, orang yang berpuasa sehingga dia berbuka puasa dan doa orang yang dizalimi". (Riwayat Abu Dawud al-Tayalisi dalam musnadnya) 

Daripada Abdullah ibn 'Amr dia berkata: Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Bagi orang yang berpuasa doanya dimakbulkan (diperkenankan) ketika saat berbuka". (riwayat Abu Dawud al-Tayalisi dalam musnadnya]

________________________________


tadi, aku m'inteviu sorang kawan aku.
namenye- mohd hafizudin. @ mua @ cai kim.
haha
die penah merokok dulu.
dan skarang dah benti..
tapi die bukan perokok tegar ar..


die cakap, time nak benti tu, kalo rase gian,
dia makan gula2..
hehee
*korang cube lah. =)
and kate2 terakher dari mua-
''laki nih senang nak brhenti kalo orang yg die sayang pakse die bhenti''
[ni adalah sbb yg mguatkan diri die utk berenti =) ]


emm..so,
sape2 yg pakwe or laki die or besfren (laki) die
merokok tuu,
boley la gune care ni oke?
pakse untuk kebaikan bersame lah.
hee
tu pon kalo korang nak die benti laa.
*aku rase sume gurls kalo bole nak laki yg tak mrokok..
=p



________________________________________________


anonymous :  pae, ape ciri2 laki idaman ko?
pae            :  bla, bla, bla,......tak mrokok, bla, bla, bla,..
                      .....bla,bla,bla,...bla,bla,bla.....

=)


________________________________________________
oke.
got to go.

assalamualaikum.


p/s- sesape ade cadangan yg lebih bernas 
       untuk bantu kgkawan kite benti mrokok?
       share2 la oke..
       =)
    






sebarang salah dan silap, harap d maafkan =)

10 comment(s) to akoo =):

Nurna Azrin said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

lama aku tak singgah cinih...hoho...slmat berpuasa ^^

ZWAN SABRI said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Bulan puasa adalah dugaan besar kepada perokok.. HAHA

MySuaraBlog: Asal Usul Kaca Mata Hitam

Unknown said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

sara pon terfikir benda yg sama ngan akoo.. hope perokok2 tegar diuar sana dpt la berhenti merokok.. ^^
~btw salam ramadhan al-mubarak ye dr sara~

Anonymous said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

aku sayang DUIT
aku berhenti kerana DUIT
dah 3 bulan dah ni kot


tp aku rasa ABANG NGAH ko tak akan berhenti lagik. aku memahami jiwa perokok sebab aku ex-perokok (ex tu!)

red gitarputeh said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

suruh dia selalu kunyah gula gula :D

Best ke Tayang Muka Kat Facebook Bagi Lelaki Tengok.?[reply]
(jangan baca kalau kuat sentap)

Unknown said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

haha! betul tu1 klo boleh sume pompuan tanak laki yg merokok



cube klo sume pompuan reject laki yg merokok. hagal2 dorg snggup x benti nak keja pompuan tuh HAHAHAHA



baguslah mua tu! da benti ;)

Hafizin Jamil said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

saya tak merokok..belajarlah dari saya..hak3

syarifahsidrus said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

benci orang yang merokok..memang tak boleh bau asap tu..

pernah tegur orang terang2 kat kedai makan sebab merokok..ohoho..sebab rasa dah sesak nafas masa tu..

akoo said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

aku rase angah aku dah kurang kot..
time die balek baru ni, tak nmpak plak die smoking..
hmm.. =)

Unknown said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

ak slalu paksa pais benti smoke...dye pnah benti dlm 9 ari je..pastu smoke balik...mknenye, dye x syg aku la kan :(

bace jgn xbace ..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...