Thursday, July 7, 2011

.oitt tangan kanan,ko bagi ape ea?? =).

assalamualaikum..

korang,
rajen bsedekah?
kalo xrajen, moh la kte rajen2kan diri lpas ni..

kerana ape?
byk fadhilatnye bsedekah ni kawan2 yg akoo sayangi skalian~


 Nabi s.a.w pernah ditanya oleh seorang Arab Desa :
"Apakah yang meredakan kemurkaan Allah di dunia dan akhirat"
Nabi s.a.w. menjawab " Sedekah dalam keadaan sembunyi (tidak diketahui) dan menghubungkan kasih sayang."
(Hadis Riwayat Khalid bin Al-Walid r.a.)


 Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud : “Ubatilah penyakit kamu dengan bersedekah.
(Hadis Sahih al-Targhib)


Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud :“Sungguh sedekah itu akan memadamkan kemarahan Tuhan dan menghindarkan dari kematian yang buruk (su’ul khatimah).”
(Hadis Riwayat al-Turmuzi)


see?
bsarnye fadhilat2 bsedekah ni..
rugi laa kalo kte tak buat..
-tangan yg d atas lbih baik dpd tangan yg d bawah-

tp yg pnting .,kene ikhlas kerane Allah s.w.t.~

Dalam hadis yang lain Allah s.w.t.  memilih dikalangan hamba-Nya yang bersedekah secara bersembunyi-sembunyi hingga tangan kirinya tak mengetahui apa yang diberikan tangan kanannya akan mendapat perlindungan Allah s.w.t. di hari kiamat nanti yang mana ketika itu tidak ada perlindungan lain melainkan perlindungan daripada-Nya.

 subhanAllah~

akoo dapat info2 tbaekk ni dpd sini-
bace la yg dlm link tuu..
lg byk d ceritakan tentang fadhilat bsedekah.

renung2kan.
dan slamat beramal..

assalamualaikum.
=)


sebarang salah dan silap, harap d maafkan =)

4 comment(s) to akoo =):

Nadzirah K. said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

info yang sangat baik & menarik..
sama2 renungkan...

Kapten Atok said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

sedekahkan aku senyuman

sifu im said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

bila dh mati seksok..malaikat akan tanya la kn tangan kanan dan kiri kita buat pe.tym tu..tergagap-gagap la nk jwb

zaty said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

sedekah la yg kita mampu, tak banyak, sikit pun jadi la. sbb dalam harta kita ada hal orang lain.

bace jgn xbace ..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...