Monday, August 13, 2012

behind the fun.

salam ahad :)


jam 7:34 pagi.


tiba-tiba aku dapat satu idea untuk update blog di pagi yang indah ini. alhamdulillah masih diberi nafas olehNya.



hmm..tadi ade borak pasal novel sikit dengan sorang kawan aku ni. die laki. haha bukan senang nak jumpe laki minat novel kan? tapi normal, sebab novel yang die minat adalah novel2 karya hlovate.
sape tak kenal hlovate? huhu rugilah kalau tak baca karya si hlovate ni.. aku pernah beberapa kali kot tulis entri pasal novel hlovate.. and yes. i'm one of her big fan.



tapi sekarang ni, aku bukan nak buat bedah novel. bukan nak sarankan baca mana-mana novel ke. tapi terasa nak menegur sikit. tak payah pergi jauh, tapi lebih kepada menegur diri sendiri sebenarnya.




semua orang sibuk dok cakap novel hlovate bes gile. sempoi. dakwah sampai. novel islamik yang dekat dengan pembaca. blablabla~



tapi. persoalannye, kite amik port tak nilai2 baik yang kite bace dalam novel tu?



contoh :


dalam semua novel die, mesti watak gadis tu pakai tudung dan menutup aurat dengan baik. dalam 5 tahun 5 bulan, sebagai orang gaji yang duduk 24 jam dalam rumah tu, aurat tetap aurat. then, pembaca2 novel hlovate ni, ikut tak cara watak tu? atau sekadar baca dan hanya enjoy part kelakar and jiwang?? bab-bab aurat still aci main redah je?






next, dalam beberapa novel die jugak seperti versus, rooftop rant dan contengan jalanan, die selalu menerapkan sikap bangun qiamullail. again, pembaca-pembacanya, amalkan tak? dalam contengan jalanan, Hlovate siap selitkan kind of mutabaah amal untuk para pembaca. (mutabaah amal adalah catatan harian or check list ibadah kita setiap hari) do we even care that?? ataupun, dah abes baca, just ingat part2 yang cool. huh? ataupun rasa sedar sekejap. and then teruskan kehidupan yang ''kosong'' ?






lagi, pergaulan lelaki dan perempuan. takde langsung dalam semua novel die cakap pasal couple. LANGSUNG. mostly, mesti si hero akan cakap dengan wali or family terus untuk pinang si gadis. that's the best way kan? tapi tapi tapi, readers semua ikut ke cara tu?? hmm tepuk dada, tanya iman. tak payah lah couple. boleh?






banyak lagi sebenarnye nilai-nilai baik yang lain yang kite boleh jumpe dalam novel hlovate ni.. tapi i better stop here lah. pointnye sekarang, aku cuma nak kita semua sedar je..aku rasa niat hlovate sendiri tulis novel tu untuk kite amik port dalam islamic values yang die selitkan..tapi kebanyakan kite just enjoy part yang fun je. part ayat2 hlovate yang catchy je.huhu tak salah, tapi main pointnye jangan lah kite ignore. ye dop? sama-samalah kite  scan diri.



sekali lagi nak cakap, ini peringatan untuk diri aku jugak. yang menulis ni lah yang first baca entri ni. so, patutnye memang pengaruh besarnya adalah kepada aku.




banyak yang kene batang hidung sendiri.





Photobucket


sebarang salah dan silap, harap d maafkan =)

7 comment(s) to akoo =):

Anonymous said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

hihihi. novel yang bermakna org selalu tak gemar dik...

Unknown said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

hai wak
lme tak jumpe errr

#sungguh2 setuju ngn entry ni

nuranne said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

baca for the sake of baca only. always like that :)

nemuru saa said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

yeah. hundred percent agreed with ya.
btw happy Eid Fitr :D

Unknown said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

novel dia tuh best.. aku penat baca tunas hehehe

Unknown said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

dakwah secara halus...kui3

eiraabusamah said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

sangat2 setju dgn ur entry...sungguh bermakna=)..... pembaca patutnya renung2kan dan muhasabah diri apa "perubahan" yang mereka telah lakukan...setiap buku pasti membuahkan ilmu dan sbgai penulis sudah tntu we hope the readers will "get something" lepas bacanya....jadi moga diri kita jugak bergerak sama untuk berubah mnjdi lebih baik..inshaAllah..(^ - ^)

bace jgn xbace ..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...