Saturday, January 26, 2013

.the choices.

assalamualaikum 


apa khabar hati? =]




tiba-tiba hari ni rasa nak update blog. ye lah, time kat rumah ni lah boleh bermanja-manja dengan blog sikit kan.? kalau kat U, susahhhh.. Oh ya, macam biasa jugak, semangat nak update tu dah kental, tapiiii..nak tulis apa pun tak tahu. korek, punya korek punya korek otak (kurniaan Allah, alhamdulillah) , aku rasa nak bebel pasal ''takut vs. hormat''.

spongebob siapa tak kenal?


ada beza kan? of course ada beza. aku skopkan dua perasaan ni dalam hubungan kita sesama manusia lah. sebab apa aku skopkan hubungan sesama manusia? sebab kalau konteks kita dengan Allah s.w.t. kan lain..takut kita terhadap Allah tak sama macam kita takut manusia. takut pada manusia, buat kita semakin menjauhkan diri daripada orang tu tapi takut pada Allah membuatkan kita makin nak dekat dengan Allah. =') awesome kan? subhanAllah.




okay, berbalik pada tajuk. aku secara peribadinya, sangatlah tak suka perasaan takut pada orang. ada ke orang yang suka perasaan tu? huhu takdelah, maksud aku, aku sangat tak setuju dengan orang yang buat orang lain takut pada dia instead of hormat pada dia. mungkin sesetengah orang fikir, bila wujud perasaan takut, automatically rasa hormat pun ada sama. err, seriously?





adengan 1 :

cikgu : semua berdiri ! hari ni kita buat kuiz. siapa tak dapat jawab, rotan lah jawabnya!!

pelajar : gulp gulp gulp~takutnya takutnya! lain kali sebelum masuk kelas, kena baca apa yang dah belajar nihh! '~'




adengan 2 :

pekerja 1 : eh yang kau ni apasal kelam kabut sangat ni? masa rehat ada lagi 10 minit kan?

pekerja 2 : banyaklah kau. bos baru tu bapaklah garangnya. baru jadi bos seminggu, dah 15 orang dia pecat sebab lambat masuk office. takmau aku lambat-lambat lagi dahh..



adengan 3 :

abang : amboi rajinnya lipat-lipat baju di petang yang hening ni.

kakak : takut mak marah





.....

semua adengan kat atas tu aku taip randomly je. mohon tiada yang terasa. hehe 
kalau adengan satu tu, secara jujurnya, aku sendiri alami. dulu lah. seriusly, aku takut betul dengan cikgu tu. hasilnya, memang aku baca notes setiap kali sebelum masuk kelas beliau tapi penuh dengan rasa takut tau. aku rasa macam terpaksa. aku macam main sumbat je apa yang aku baca tu dalam kepala. tak hadam, tak menjiwai. uiks, perlu ke nak jiwa-jiwa dengan pelajaran. HAHA bagi aku, perlu bebeh. kalau subjek yang kita suka, kita akan belajar dengan seronok kan? so, pelajaran tu mudah masuk, kekal dalam kepala. hepi ever after. =p


pendek kata, untuk ketiga-tiga adengan kat atas, aku rasa bila kita penuh dengan rasa takut, perkara yang kita buat tu jadi tak ikhlas. any objection? dan sangatlah berlawanan dengan perkara yang kita buat bila dengan rasa hormat.




adengan 1 :

tak perlulah nak garang-garang sangat dengan pelajar ni bagi aku. aku bukan main cakap je, tapi kita semua pernah lalui kan? macam mana perasaan kita dengan cikgu yang garang dengan perasaan kita terhadap cikgu yang tak garang. maksud tak garang tu, bukanlah bagi muka, tak marah langsung, dan sebagainya. tapi lebih kepada more friendly. tegas tetap ada. batu tak boleh lawan dengan batu kan? pelajar keras kepala takkan cikgu pun nak berkeras jugak. ye dop? then, bila kena pada caranya, pelajar akan lebih hormat guru, ada perasaan yang baik terhadap guru, tenang menerima pelajaran.



adengan 2 :

sampai bila bos nak terus mengugut dengan aci main pecat je pekerja, kan? sampai pejabat tu kosong? hewhew mungkin bila bos sendiri tunjuk dedikasi beliau sebagai seorang pemimpin, pemimpin yang baik, pekerja-pekerjanya akan hormat beliau. bukan nak elak buat kesalahan sebab takut dipecat, tapi sebab berhemahnya seorang ketua tu. sehinggakan timbul rasa bersalah dalam hati anak-anak buah untuk malanggar arahan si bos. =)



adengan 3 : 

mak abah =] yup, aku tau, memang tugas anak-anak untuk ikut cakap ibubapa kan? selagi tak melanggar syariat Islam. tapi, kalau yang tahap garang gila tu, kesiannya anak-anak. aku takut nanti si anak rebel je bila dia dah tak tahan sebab selalu sangat dimarah. mendidik anak-anak biarlah ikut cara Islam. nak pukul anak pun ada caranya kan? dalam tegas mak bapak, still kena jadi kawan jugak kepada anak-anak kan? bukan musuh. =] Islam mengajar kita untuk hormat ibubapa, bukan guna perkataan ''takut'' kepada ibubapa. and i found this blog, check it out; http://cikgusopan.blogspot.com/2012/02/cara-didik-anak-ikut-acuan-islam.html . dalam blog tu, dia bagitahu antara cara didik anak ikut acuan islam.. 





panjang ke entri ni? maafff~ =]
sebagai konklusi, semoga entri ni tak lari tajuk. HAHA sori sori sori kalau ada yang terasa. aku hanya nak berkongsi pendapat. ye lah, siapa lah aku nak cakap cara menjadi seorang guru, aku bukan guru pun. siapa pulak aku nak cakap pasal hubungan bos dengan pekerja. aku belum kerja pun lagi. dan of course siapa aku nak bagitahu cara jaga anak sedangkan aku belum pernah ada pengalaman jadi seorang ummi punn.. =') so, ni semua aku kongsikan melalui pengalaman sebagai seorang pelajar, anak dan sedikit pengetahuan dari pemerhatian.









*adiosssz*






jangan marah, nanti aku takut.






sebarang salah dan silap, harap d maafkan =)

2 comment(s) to akoo =):

Hafizin Jamil said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

aku takut nak komen sini takut akoo marah..haha batu lawan batu la baru fair.. sama kuat..sama jenis..apa laa.. :D

محمد رازيق said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

tak apa. assume yang takut itu adalah rasa hormat kita pada mereka yng lbih berilmu dan berusia.

bace jgn xbace ..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...